Fotografia reklamowa - na czym polega?
Dość często można spotkać się ze stosowaniem określeń: fotografia reklamowa lub fotografia produktowa wymiennie, jako synonimów określających tę samą formę działań marketingowych. Jest tak tylko częściowo, ponieważ fotografia produktowa jest w zasadzie jedną z form fotografii reklamowej, ale nie całym obszarem jej zastosowania. Co kryje w sobie to szerokie pojęcie?
Wizualizacja produktów pod sprzedaż
W przypadku fotografii produktowej należy skupić się na najwierniejszym odzwierciedleniu oferowanego towaru. Próby zniekształcenia jego wizerunku, nadania mu cech, jakich nie posiada, mogą wpłynąć niekorzystnie na relacje między sprzedawcą i kupującym, a wręcz doprowadzić do utraty zaufania sprzedawcy w oczach klientów.
Zdjęcia produktowe powinny w sposób korzystny oraz rzetelny przedstawiać wystawione na sprzedaż przedmioty tak, jak faktycznie one wyglądają. Oczywiście również i te można wykonać w sposób zachęcający do ich zakupu, a przynajmniej zatrzymując klienta w witrynie sklepu dłużej niż na ułamek sekundy.
Fotografia reklamowa w sprzedaży
Zdjęcia produktowe są z pewnością najszerszym obszarem działalności aparatów fotograficznych, przynajmniej pod względem ilości ich wykonywania i umieszczania w wirtualnej przestrzeni. Oprócz tego, że stanowią ważny ładunek informacyjny, współtworzą również charakter całej internetowej witryny. Dobrze skomponowany packshot lub interaktywna fotografia obrotowa, niosą w sobie przyjemne wartości estetyczne, które przyciągają klienta. Jest to ważne w przypadku produktów unikatowych, a już konieczne w branżach, w których występuje ogromna konkurencja.
Produkty można przedstawiać na białym tle, ale również tworzyć kreatywne kompozycje prezentując je w adekwatnym do ich cech otoczeniu oraz w towarzystwie przedmiotów nawiązujących do ich tematyki i zastosowania. W celach informacyjnych, nakłaniających i przypominających, tworzy się również katalogi, w których wręcz wskazane jest, aby produkty występowały w otoczeniu przedmiotów nawiązujących do ich funkcji.
Inne obszary fotografii reklamowej
Fotografia reklamowa pomaga sprzedać produkty i usługi. Wykorzystywana jest również w wielu innych dziedzinach, niezwiązanych ze sprzedażą albo przynajmniej nie w sposób bezpośredni. Interesującym przykładem jest fotografia wizerunkowa, która wymaga zupełnie innego podejścia do tematu niż w przypadku korzystnego rejestrowania obrazów towarów. Fotografia wizerunkowa ma między innymi za zadanie przedstawić w pozytywnym świetle firmę oraz jej przedstawicieli czy pracowników. Jest często uzupełnieniem wywiadów otwartych przedstawiających obszar działalności firmy, jej sukcesy i plany na przyszłość. Zdjęcia reklamowe tworzą w tym przypadku portret biznesowy, wizerunkową stylizację lub fotoesej stanowiący eventowy reportaż.
Jak widać fotografia reklamowa, poza wspomaganiem sprzedaży bezpośredniej, ma również za zadanie budować wizerunek firm. Oprócz tego pełni również rolę promocyjną. Fotografia reklamowa informuje o wprowadzeniu na rynek nowego produktu przedstawiając go zazwyczaj w aureoli wyjątkowości. Przypomina także stałym klientom o firmie, aktualizując ich lojalność wobec marki.